Практичні поради HRD зі співробітництва бізнесу і вузів. Частина перша
Велика українська фармацевтична компанія, де я довгий час займала посаду начальника відділу
персоналу, постійно співпрацювала з вузами на високому рівні. Ми регулярно проводили аналіз стану
вищої освіти в нашій країні і вибудовували систему взаємодії з вузами. Наші пропозиції знайшли
широку підтримку і відображення в рішенні VIII Національного з’їзду фармацевтів України.
Є серйозна проблема з рівнем практичної підготовки студентів, і в вузах це розуміють. Тому вони,
безумовно, теж зацікавлені у підвищенні якості освіти та наближенні рівня знань до потреб роботодавців.
Дійсно, дуже довгий час бізнес та освіта були далекі один від одного. І викладацькому складу ВНЗ
дуже важко розібратися, що потрібно роботодавцям і чого не вистачає в якості підготовки студентів. Рішення
проблеми – постійно зустрічатися, обговорювати, будувати плани роботи, робити певні кроки для того,
щоб підвищити якість освіти. І це вже реальні дії.
Бізнесу слід організовувати круглі столи, зустрічатися з представниками вищих навчальних закладів,
які готують фахівців, необхідних для підприємств, щоб налагодити тісну взаємодію.
Наведу наочний приклад фармацевтичної галузі. Сучасне фармацевтичне підприємство має складне
устаткування і технології, високі стандарти роботи та жорсткі вимоги системи якості. На фармацевтичному
підприємстві багато співробітників, що працюють на робочих посадах, маючи вищу освіту. Тільки
попрацювавши рік або два та добре вивчивши підприємство, молоді фахівці починають усвідомлено
будувати свою кар’єру.
Зараз в вузах немає спеціалізацій, відповідних профілям посад в реальному бізнесі, і профорієнтації
студентів. Тому, коли випускники приходять в компанію, то навіть не знають, ким хочуть бути,
чим займатися – технологіями, якістю, реєстрацією, розробкою. Також їм не вистачає глибоких
спеціальних знань для побудови кар’єри на підприємстві.
Тому завдання компанії – забезпечити якісну практику для студентів, також включає ознайомчу зустріч,
на якій їм розкажуть про компанію, організують екскурсії до музею та на підприємство.
Дуже важливо, якщо студенти хочуть повернутися до компанії на наступні практики, а потім приходять
влаштовуватися на роботу.
Один з важливих напрямів взаємодії з вузами – це допомога у формуванні актуальних програм навчання,
а також вирішення питання з профорієнтацією та спеціалізацією, щоб студенти ще під час навчання
могли визначитися з майбутньою професією. Для цього можна проводити факультативи,
організовувати спеціальні курси, допомагати вивчати студентам певні теми поглиблено. Компанія зі свого боку
має зробити все можливе, щоб допомогти вузам організувати якісну профорієнтацію. Експерти компанії
надаватимуть консультативну допомогу, проводитимуть презентації, читатимуть лекції на певні теми.
Сьогодні на ринку праці важко знайти вузькопрофільних фахівців, тому що вузи їх не випускають. Наприклад,
регуляторний напрямок, фармаконагляд, фахівці із зовнішніх ринків. Саме на спеціальних курсах або
факультативах від бізнес-компаній можна дати студентам необхідні знання.
Безумовно, зараз є великі можливості для отримання інформації, і активні студенти займаються самоосвітою,
але їх мало. Хотілося б, щоб студенти також були активними та більш мотивованими.
Тетяна Шумарова, HRD з 20-річним досвідом, консультант і бізнес-тренер «Персонал-Сервіс».
Детальніше про наші тренінги та майстер-класи для HR та керівників читайте тут