Основний принцип життєдіяльності людини — циклічність. Період сну чергується з періодом бадьорості.
Про це важливо не забувати: період витрачання енергії має змінюватися періодом накопичення енергії.
Амплітуди цих циклів мають бути співмірні. Топам потрібно застосовувати цей принцип в організації своєї діяльності.
Горезвісний термін «Work-Life Balance»! На жаль, дуже часто ми самі заганяємо себе в нескінченний цикл
напруги (витрачання енергії).
НАШ МОЗОК СПРИЙМАЄ ЯК ВІДПОЧИНОК ЗМІНУ ХАРАКТЕРУ ДІЯЛЬНОСТІ
Ідея максимізації продуктивності за рахунок чергування періодів активності та відпочинку була запропонована
ще Флавієм Філостратусом (170-245 рр. н.е.) як керівництво для тренування грецьких атлетів. Період активності
повинен чергуватися з періодом відпочинку (компенсації). Важливо зберігати пропорційність. Якщо цього
не робити, то результати різко погіршуються. Будь-яка напруга має компенсуватися відповідним відновленням!
Цей підхід і сьогодні ефективно використовується для тренування спортсменів.
У звичайному житті також буде ефективним використовувати принцип циклічності. Але відпочинок не обов’язково
має бути виключно пасивним (сон, лежання на дивані). Наш мозок сприймає як відпочинок зміну характеру
діяльності. Тому також буде ефективним чергування видів діяльності: активна розумова діяльність, зустрічі
та наради — зі спортом, мистецтвом, навчанням, читанням, подорожами, танцями і т. п.
Як зрозуміти, що Ви перебуваєте в зоні ризику?
Якщо Ви проаналізували фактори, що впливають на ризик розвитку вигоряння, і вони наявні у вашому житті,
це ще не означає, що СЕВ вас не омине. Багато людей на підсвідомому рівні успішно регулюють своє особисте
життя і робочі навантаження. Важливо прислухатися до власних відчуттів, щоб вчасно скоригувати свій графік.
Зверніть увагу на симптоми вигоряння:
- Погіршуються відносини з колегами і родичами;
- Накопичується негативізм щодо людей навколо (колег);
- Зловживання алкоголем, нікотином, кофеїном;
- Втрата почуття гумору, постійне очікування невдачі та підвищений рівень почуття провини;
- Підвищена дратівливість на роботі та вдома;
- Накопичення бажання змінити рід занять або «кинути все» і усамітнитися;
- Раз у раз трапляється неуважність;
- Порушення сну;
- Загострена сприйнятливість до інфекційних захворювань;
- Підвищена стомлюваність, відчуття втоми протягом усього робочого дня.
Якщо ви помітили кілька таких симптомів у себе, не тікайте від проблеми. Профілактика краща, ніж лікування!
Зупиніться і проаналізуйте, що відбувається у вашому житті та зокрема на роботі? Скоригуйте свій графік
і гармонізуйте баланс «робота — особисте життя».
Профілактика емоційного вигоряння
Оскільки вигоряння визнано хворобою, тактику боротьби з ним необхідно вибирати таку саму, як при
захворюванні — профілактику. Попередити легше, ніж вилікувати!
Можна виділити кілька напрямків профілактики.
Організація робочого процесу:
- Планування і постановка цілей, підведення підсумків;
- Делегування повноважень;
- Обмін думками з колегами та підлеглими і наявність соціальної підтримки і схвалення
(союзники та однодумці);
- Відсутність перепрацювань, організація перерв/тайм-аутів як протягом робочого дня, так і в тижневому
графіку;
- Постійний розвиток і навчання для підтримки рівня професіоналізму і впевненості у своїй компетентності.
Дотримання балансу «робота — особисте життя»:
- Наявність часу на хобі та захоплення;
- Спілкування з сім’єю і друзями;
- Повноцінні відпустки не рідше, ніж двічі на рік;
- Подорожі та позитивні емоції (відвідування концертів, вистав, клубів тощо).
Фізичне здоров’я:
- Циклічність/чергування видів діяльності, активності й напруги з відпочинком і розслабленням;
- Повноцінний сон;
- Правильне харчування і дотримання режиму прийому їжі та пиття;
- Підтримка фізичної форми / заняття спортом або іншими видами фізичної активності;
- Регулювання рівня вироблення кортизолу (харчування, відпочинок, позитивні емоції та сміх,
позбавлення від емоційних зажимів, музика, танці та ін.)
Психоемоційне/ментальне здоров’я:
- Позбавтеся синдрому «відмінника», бажання бути найкращим у всьому і завжди, відпрацюйте навичку
хвалити себе за успіхи та визнавати право на помилку і невдачу;
- Навички саморегуляції: релаксація, медитація, внутрішня гармонія, врівноваженість і зниження
тривожності тощо;
- Контроль емоцій, навички управління конфліктом і стресостійкість;
- Відсутність зацикленості і «самобичування», вміння «відпустити» проблему і подивитися на неї збоку;
Не забувайте, що робота — це лише частина життя. Щоб бути успішним і щасливим, потрібно бути здоровим. Горіть — даруйте колегам світло і тепло, але не дайте собі перегоріти, як лампочці!
Автор Тетяна Шумарова, тренер «Персонал-Сервіс», HRD з 20-річним досвідом, проводить серію тренінгів та майстер-класів для HR та керівників. Статтю було опубліковано для бізнес-клубу ТОП-менеджерів Executives club.
Детальніше про майстер-класи та тренінги тут